форум фронтовиків

В Україні запрацює новий механізм системи блокування податкових накладних

0 127

Верховна Рада України минулого тижня прийняла в другому читанні та в цілому зміни до Податкового кодексу. Ці зміни по-різному вплинуть на українських аграріїв.

Зокрема, тепер із 1 березня 2018 р. відмінять відшкодування експортного ПДВ на сою, ріпак та соняшник, тож, за попередніми оцінками, фермери втрачатимуть близько 10 млрд грн на рік.

Натомість є і позитивні зміни для агробізнесу: система моніторингу оцінки ризиків при реєстрації податкових накладних (СМКОР) буде тимчасово призупинена. Тож тепер діятимуть нові тимчасові правила реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

Нагадаємо, цей механізм останні півроку завдав суттєвих клопотів аграріям.

Так, згідно з наказом Міністерства фінансів України № 567 була розроблена система призупинення реєстрації податкових накладних при існуванні ризику того, що зовні податкова накладна є фіктивною, а, значить, підлягає призупиненню реєстрації в Реєстрі.

Проблеми з реєстрацією ПН виникали в липні, а вже 17 серпня 2017 р. українські підприємці навіть мітингували під Кабінетом Міністрів України і вимагали скасувати наказ Мінфіну, яким блокують реєстрацію податкових накладних.

А за інформацією Держказначейства, з моменту початку роботи системи блокування — за 5 місяців — було додатково заморожено на ПДВ-рахунках 1,5 млрд грн оборотних коштів компаній.

Заблокована ПН? Вихід є

Однак тепер, згідно зі змінами до ПКУ, усі податкові накладні, реєстрація яких зупинена відповідно до критеріїв оцінки ступеня ризиків, мають бути зареєстровані в Єдиному реєстрі з 02.01.2018 р.

Однак ця норма не буде розповсюджуватися на такі ПН/РК:

  • станом на 01.12.2017 р. не подані пояснення та документи;
  • станом на 01.12.2017 р. прийнято рішення про відмову в реєстрації та по яких не розпочаті процедури адміністративного або судового оскарження.

«Податкові накладні, реєстрація яких зупинена з 1 грудня та по яких платником податку після 1 грудня подані пояснення і копії документів, мають бути прийняті протягом 5 робочих днів», — ідеться в повідомленні ДФС на офіційному сайті.

Податківці кажуть, якщо у цей строк не прийнято та/або не надіслано платнику податку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації ПН/РК, реєстрація таких накладних здійснюється на наступний робочий день за днем закінчення терміну розгляду пояснень і документів платника податку.

Режим «почекуна» увімкнено…

Нові норми вступають у силу з наступного дня після опублікування закону. Зараз прийнятий Закон про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році №6776-д лежить на столі у Президента України. Щойно Петро Порошенко підпише документ, аграрії сміливо зможуть відстоювати свої бізнесові права у фіскальній службі.

Отож, за словами директора юридичного департаменту, заступника головного редактора
ТОВ «Баланс-Клуб» Лариси Кіріченкової, ситуація навколо блокування податкових накладних стала вже настільки серйозною, що це питання було порушено у парламенті й Кабмін пообіцяв проаналізувати його та доопрацювати систему.

Наразі Мінфін лишили повноважень розробляти критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних. Чинні скасовано, але передбачено виняток п. 74.2 ст.74 Податкового кодексу України, норма набирає чинності до 01.01.2018.

Тож Кабмін з опрацюванням всіх недоліків прогнозує розробку нових критеріїв за 2 місяці. За цей час податкові накладні реєструватимуть автоматично.

Пункт 201.10 Кодексу доповнили новим абзацом 17 такого змісту:

«для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача — платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, — протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем)».

Які податкові накладні блокують досі?

Згідно з наказом Мінфіну ризиком того, що зовні податкова накладна є фіктивною, а, значить, підлягає призупиненню реєстрації в Реєстрі, може бути є найменування товару. На товари агросектора припадає майже 25 % (!) загального списку. Причому, в ньому є досить екзотичні позиції, які періодично з’являються на ринку. Отже, продукція сільгоспвиробників найчастіше піддається блокуванню.

Що робити зараз?

Юрист АФ Ario Наталя Швець розповіла, що рішення Комісії Державної фіскальної служби про призупинення реєстрації податкових накладних може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку.

Тож аби розблокувати податкову накладну треба:

  • Після одержання платником податку на додану вартість рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації ПН протягом 10 календарних днів треба подати скаргу до ДФС.
    За результатами розгляду, комісія або задовольняє скаргу і скасовує рішення комісії ДФС про призупинення реєстрації ПН, або залишає скаргу без задоволення, а рішення комісії ДФС — без змін.
    Якщо вмотивоване рішення за скаргою не надсилається платнику податків протягом строку (10 днів), визначеного пунктом 56.23 статті 56 ПКУ, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем ​​зазначеного строку (з 11-го дня + поштовий обіг близько 5 днів).
  • Якщо скарга підприємця була задоволена, але ПН все одно не з’явилася в Реєстрі, то варто відправляти ще одну скаргу в Державну фіскальну службу на бездіяльність. Після розгляду цієї скарги до ДФС ймовірність того, що ПН з’явиться в реєстрі, збільшується.
  • У разі відмови комісії ДФС в задоволенні скарги, блокування реєстрації податкової накладної можна оскаржити в судах.
  • Підвищити шанс на розблокування допоможе також звернення до бізнес-омбудсмена. Однак таке звернення має відбуватися паралельно з адміністративним або судовим оскарженням.

Щоб не блокували

Аби уникнути блокування реєстрації ПН, юристи радять платнику подати до ДФС інформацію у вигляді таблиці даних платника податків за встановленою формою. Таку таблицю надсилають виключно в електронному вигляді засобами електронного зв’язку з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, з електронним цифровим підписом відповідальних осіб.

Електронні формати Таблиці розміщуються в реєстр електронних форм податкових документів. Таблиця може бути сформована і відправлена ​через особистий кабінет електронного сервісу «Електронний кабінет платника», а також через офіційний веб-портал ДФС України.

Також для формування Таблиці в електронному вигляді платник податків самостійно на свій розсуд може вибрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого стандарту.

В обов’язковому порядку платнику податку одночасно (в день відправки Таблиці) слід подати в державну податкову інспекцію за місцем обліку бухгалтерську довідку з інформацією про наявність таких активів:

  • приміщень (власних, орендованих);
  • виробничих потужностей (власних, орендованих);
  • земельних ділянок (власних, орендованих);
  • найманого персоналу (власного, за сумісництвом),
    доходу від здійснення діяльності за попередній період;
  • залишки готової продукції (найменування),
  • залишки сировини (найменування) та копії відповідних документів.

Зазначені копії документів і бухгалтерську довідку бажано подати державній податковій інспекції за місцем обліку ще і в електронній формі у форматі PDF (на знімному флеш-носії).

Коментарі
Loading...