Як діяти учаснику бойових дій, якщо він потрапив у ДТП
Транспортні засоби та здоров’я власників посвідчень УБД автоматично застраховані державою, але не всі з них відмовляються від звичних полісів «автоцивілки»
Перший сніг. Ожеледиця. Василь — водій зі стажем і, здавалося б, усе робив правильно, але зустріч з іномаркою була неминуча. Занесло. Поки виходив з автомобіля, відразу згадав, що страховку цього року не оформляв. Друзі казали, що за наявності статусу УБД страхуватися не обов’язково, бо це робиться безкоштовно на законодавчому рівні для всіх учасників бойових дій. Але що робити далі?
Можна емоційно нарікати на бездіяльність комунальників, але Василь розуміє: винен він, тож мусить відшкодовувати збиток. От і згадав про «Моторне бюро», що займається страхуванням пільговиків. Ані Інтернет на смартфоні, ані друзі не змогли дати чіткої відповіді, де в обласному центрі знаходиться ця установа і що робити далі…
Через необізнаність далеко не всі учасники бойових дій користуються згаданою пільгою «автоматичного» страхування. Хтось взагалі не знає про її існування, а хтось побоюється паперової тяганини в разі неприємної ситуації, в яку й потрапив Василь. Він майже рік без звичного поліса, а поцікавитися, як діяти в цій ситуації, так і не встиг. Тобто поки смажений півень не клюне…
Що робити, коли у скоєнні ДТП винен учасник бойових дій без страхового поліса
— Спершу треба пересвідчитись у тому, чи необхідно надати комусь медичну допомогу, чи немає загрози займання тощо. І діяти за простим алгоритмом. Якщо учасники ДТП живі й здорові, не потребують медевакуації, то треба складати протокол ДТП. Звичний європротокол тут не діє. Треба викликати патруль. При собі бажано мати копію посвідчення УБД, — розповіли у МТСБУ (Моторне транспортне страхове бюро України). Працівники Національної поліції поміряють, сфотографують, внесуть дані, з’ясують, чи правомірно водії перебували за кермом транспортних засобів. Учасників ДПТ обов’язково перевірять на наявність алкоголю в крові. Увага! При позитивному результаті тесту доведеться самому відшкодовувати вартість ремонту, та ще й заплатити чималий штраф!
В учасника ДТП є три дні, щоб звернутися на гарячу лінію МТСБУ і відправити документи фіксації ДТП поштою. Обов’язково надати електронну пошту, до якої прив’яжуть «персональний кабінет». Бюро знаходиться лише у столиці, без філій в областях. Щоправда, в деяких регіонах на МТСБУ працюють позаштатні аварійні комісари. Вони самі зв’яжуться з учасниками ДТП, оцінять збитки і оформлять документи. Усе! Потерпілому доведеться лише зачекати на переказ грошей.
Компенсації гарантовано виплачують за кілька місяців
МТСБУ працює за принципом фонду гарантування внесків. Скажімо, коли банкрутує якась страхова компанія, бюро виплачує за неї страхові зобов’язання. Організація здійснює свою діяльність відповідно до Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». За словами генерального директора Володимира Шевченка, учасники бойових дій давно стали «клієнтами» бюро. Наразі серед усіх пільговиків, що стоять на обліку в бюро, у 30% страхових випадків винуватцями ДТП стали учасники бойових дій. Нині законодавчо встановлено такі граничні суми компенсацій потерпілим: до 200 тисяч — відшкодування збитків, заподіяних життю та здоров’ю, і до 100 тисяч грн — майнової шкоди.
У МТСБУ цілодобово працює гаряча лінія (перевірено!) із простим голосовим меню. Спеціалісти доступно розкажуть, як діяти в тій чи іншій ситуації.
Учасник Бойових Дій — потерпілий. Винуватець без поліса. Авто з «євробляхами»
Учасник бойових дій — не винен у ДТП. У даному випадку алгоритм дій аналогічний попередньому — через поліцію, яка оформить необхідні документи, для подачі у страхову компанію винуватця.
Але винуватець може і не мати страхового поліса (забув, протермінував). Тоді гроші на ремонт потерпілому учаснику БД виплатить МТСБУ — усі й одразу. Їх винуватець ДТП зобов’язаний відшкодувати, про що обов’язково подбають юристи бюро.
За звичної схеми — через суд, потерпілий може роками отримувати відшкодування, надто, якщо винуватець ДТП «сидить» на мінімальній зарплаті, а збиток, скажімо, 50 тисяч грн.
Що робити з «євробляхами» — здебільшого автівками на литовських номерах? Саме вони заполонили українські дороги й дедалі частіше стають учасниками ДТП. «Не дати йому втекти», — жартують у МТСБУ. Річ у тому, що більшість цих авто незаконно перебувають на території України. Коли трапляється ДТП за їхньою участю, водій «євробляхи» часто втікає з місця події. Без поліції знову не обійтись. Схема відшкодування така сама: поліція — МТСБУ. Кажуть, у таких випадках для «європейця» краще залагодити справу на місці.
ДТП за участю автівки із «чорним» номером
Майже всі військові автомобілі застраховані. Про це повідомив заступник керівника одного із зональних відділів Військової служби правопорядку майор Олександр Дуда. Але буває й так, що кошти надходять нерегулярно, а виконувати військовий обов’язок все одно треба.
Водії транспортних засобів Збройних Сил повинні знати або принаймні поцікавитися в командирів, чи застрахований їхній автомобіль. Від цього безпосередньо залежить подальший алгоритм дій при потраплянні в ДТП. Військові авто страхуються на загальних підставах, схеми відшкодування — стандартні. У регіоні дислокації військової частини проводяться тендери, де серед наявних представництв страхових компаній визначають ті, чиї умови страхування найбільш сприятливі.